Izbornik

Vitamin D za jake kosti!

Mala djeca otkrivaju svijet i postaju sve aktivnija i aktivnija. Vitamin D je neophodan za zdrav razvoj djeteta. Zajedno s kalcijem, vitamin D igra središnju ulogu u metabolizmu kostiju i pomaže u izgradnji zdravih kostiju.

Vitamin D ima važnu ulogu u zaštiti zdravlja, a manjak vitamina D povezan je s mnogim stanjima:  pretilost i dijabetes tip 1, oslabljeni imunološki odgovor, zdravlje trudnica i fetusa, zloćudne bolesti i kardiovaskularne bolesti.

Nedavne studije 1-3* ukazuju da je status vitamina D kod male djece i adolescenata nedovoljan.

Zašto je Vitamin D važan

  • Kalcij i vitamin D važni su za izgradnju jakih kosti.
    Kalcij služi kao građevni materijal za kosti. Vitamin D je važan za normalan razvoj kostiju i zuba. Vitamin D je također uključen i u druge metaboličke procese u tijelu i također ima važnu ulogu u imunološkom sustavu.

    Zbog toga, uz majčino mlijeko i/ili mliječnu hranu, dojenčad treba dobivati i profilaksu medicinskog pripravka vitamina D u obliku kapi, jer se nedostatak vitamina D kod dojenčadi ili male djece, povezuje s rizikom od nastanka rahitisa. Tijekom druge i treće godine unos vitamina D se nastavlja tijekom zimskih mjeseci.

    Sve dok dijete raste, gradi se koštana masa. Većini roditelja, međutim, ne sviđa se ideja da svom zdravom djetetu svaki dan daju kapi nakon što prođe vrijeme profilakse. Zbog toga je suplementacija vitaminom D u djetinjstvu nedovoljna. Ali, vitamin D je i dalje ključan u fazi rasta. 

    S obzirom da je hrana puno bolje prihvaćena od kapi i zato što je mlijeko važan dio prehrane male djece, HiPP Kinder mlijeko za malu djecu u svom sastavu ima važan gradivni materijal potreban za rast. 

    HiPP Combiotik  Kinder mlijeko za malu djecu  sadrži sve što dijete u ovoj dobi treba: kalcij i vitamin D za zdrave kosti i zube.

Vitamin D - vitamin sunca

Sinteza vitamina D u tijelu

Vitamin D je jedini vitamin kojeg naše tijelo može proizvesti. Međutim, kako bi nastao Vitamin D, naša koža mora biti izložena sunčevoj svjetlosti. Zato se i zove „Vitamin sunca“.

Sinteza vitamina D ovisi o izloženosti tijela suncu.

Treba imati na umu da su tokom ljetni mjeseci dojenčad i mala djeca najčešće zaštićena od sunca visokim zaštitnim faktorima koji sprečavaju sintezu vitamina D.

S druge strane, tijekom zimskih mjeseci u našem podneblju, UVB zračenje je prenisko, tako se Vitamin D ne stvara ili se stvara u minimalnim količinama. Osim toga, manje boravimo na otvorenom i najčešće smo zaštićeni od hladnoće debelom odjećom.

Za sintezu vitamina D u količini koja nam je dnevno potrebna (400 I.J.) trebali bismo provesti vrijeme na suncu u trajanju od 15 minuta, otkrivenih ruku i šaka.(travanj-rujan)

Glavni izvor Vitamina D

  • Vitamin D dobivamo na dva načina.
    Prvi, sintezom u organizmu, koju smo opisali u prijašnjem poglavlju.

    Vitamin D možemo unijeti u organizam putem hrane.

    Hrana bogata  vitaminom D može dodatno doprinijeti njegovoj opskrbi u tijelu. Međutim, postoji samo nekoliko namirnica koje sadrže značajnu količinu vitamina D, kao što je npr. masna riba (haringa, losos,…) U jetri i žumanjku i u nekim „jestivim gljivama“ sadržaj je već znatno niži. U prosjeku, oko 2 do 4 µg vitamina D se dobije kroz hranu, redovnom prehranom, tj. prehranom uobičajenim namirnicama.

    Zato je HiPP Combiotik Kinder mlijeko za malu djecu  posebno obogaćeno vitaminom D kako bi unos vitamina D bio dovoljan, što je posebno važno u zimskim mjesecima. Već 2 obroka (2 čaše) na dan HiPP Kinder mlijeka za malu djecu sadrže 10 µg Vitamina D, što je 400 I.J., a to je minimalni preporučeni dnevni unos vitamina D. 

Savjeti za jake kosti

Vrlo je važno osigurati dovoljnu količinu kalcija i vitamina D:

  • Jedite i pijte hranu koja sadrži vitamin D i kalcij: mlijeko i mliječni proizvodi osiguravaju opskrbu kalcijem kao i komorač ili brokula. Masna riba je izvrstan izvor Vitamina D. U prvoj godini života preporučuje se profilaksa Vitaminom D putem kapi uz majčino mlijeko ili mliječnu hranu. Za djecu u fazi rasta postoji HiPP Combiotik Kinder mlijeko za malu djecu s kalcijem i Vitaminom D.
  • Budite aktivni i izgradite mišiće: Samo pravilna prehrana nije dovoljna za zdrave kosti. Dobra aktivnost je još jedan važan građevni element. Na ovaj način, djeca se već u ranom djetinjstvu mogu upoznati s vježbanjem npr. s dječjom gimnastikom, te tako u isto vrijeme trenira svoje mišiće na zabavan način.
  • Igranje vani: svježi zrak i sunce su dobri za sve nas. Posebno „igre na otvorenom“ kao što je lovica, skakanje, loptanje, ove igre su zabavne i potiču zdrave kosti. Iskoristite priliku i igrajte se zajedno sa svojom djecom – zabava za sve je zajamčena. Ali uvijek osigurajte dovoljnu zaštitu od sunca!

 

 

Izvori:

1.Thierfelder W et al. (2007) Biochemical measures in the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 50(5-6):757-770.

2. Hower J (2008) Winterlicher Vitamin D-Mangel bei Kindern und Jugendlichen. Eine Praxisstudie aus Mühlheim an der Ruhr (51°N). Kinder- und Jugendarzt 8:552-555.

3. Kersting M (2008) Die Zufuhr von Kalzium und Vitamin D – Ergebnisse der DONALD-Studie. Kinderärztliche Praxis 79:296-299.

4. Deutsche Gesellschaft für Ernährung; Österreichische Gesellschaft für Ernährung; Schweizerische Gesellschaft für Ernährungsforschung, Schweizerische Vereinigung für Ernährung (DACH): Hrsg. Referenzwerte für die Nährstoffzufuhr - Vitamin D. 1. Auflage, 4. korrigierter Nachdruck ed. Frankfurt/M.; 2012.