Izbornik

DHA u trudnoći

Zašto je DHA tako važna?

Ljudi ovise o unosu esencijalne Omega-3 masne kiseline  alfa-linolenske kiseline (ALA, omega-3) i omega-6 masne kiseline linolenske kiseline (LA, omega-6) jer ih organizam ne može sam sintetizirati. Ove masne kiseline se koriste, između ostaloga i kao prekursori za tzv. dugolančane polinezasićene masne kiseline (LCP). Vrlo važna dugolančana, polinezasićena omega-3 masna kiselina je DHA (dokosaheksaenska kiselina).

DHA može nastati u organizmu iz masne kiseline ALA (npr. iz repičinog ulja), ali ova konverzija je u vrlo malim postocima. Zbog toga se preporučuje dodatni unos DHA uz redovni unos hranom.

DHA je osobito važna za vid i razvoj mozga, kao i za razvoj središnjeg živčanog sustava. DHA je dominantna omega-3 masna kiselina u mozgu i mrežnici oka.

DHA prolazi kroz placentu do fetusa i akumulira se u mozgu i drugim tkivima fetusa tijekom trudnoće. Budući da se intenzivni razvoj mozga odvija u trećem tromjesečju, DHA je osobito važna u ovom razdoblju trudnoće. Nakon rođenja, dijete kroz majčino mlijeko dobiva DHA. I u ovom periodu mozak djeteta i dalje raste. Koliko će majčino mlijeko sadržavati DHA ovisi o tome koliko ga majka unosi prehranom ili suplementima.

Uz vitamine i mineralne tvari omega-3 masne kiseline, osobito DHA, važan su dio prehrane tijekom  trudnoće i dojenja.

Europska agencija za sigurnost hrane (EFSA) i Njemačko prehrambeno društvo (DGE) preporučuju dodatni unos od 200 mg DHA tijekom trudnoće i dojenja. Međutim, ovo ne znači da se više masnoće unosi tijekom trudnoće, važna je kvaliteta masnoće koja se unosi. Dakle, pobrinite se da unosite kvalitetne masnoće s visokim sadržajem esencijalnih masnih kiselina i na taj način osigurate adekvatan unos DHA. 

Koji su dobri izvori DHA?

Masna riba (npr. losos, haringa, skuša, srdela, inćun) sadrži u prosjeku više od 1000 mg DHA na 100 g namirnice bogate s DHA. Mala količina DHA je također prisutna u žutanjku (oko 180 mg/100 g), peradi (oko 105 mg/100 g) i jetricama (pileća oko 61 mg/100 g). Alge su također dobar izvor DHA.

Oko dva puta tjedno, trudnica bi trebala jesti morsku ribu i barem jednom tjedno masnu ribu. Dobar izbor su npr. losos ili haringa. Kad kupujete ribu obratite pažnju da riba bude kvalitetna i svježa.

Svim trudnicama koje ne mogu ili ne žele često jesti ribu preporučuje se suplementacija s DHA. 

Koje zdravstvene učinke ima DHA tijekom trudnoće?

Nekoliko znanstvenih istraživanja pokazalo je da konzumacija ribe ili suplementacija sa DHA tijekom trudnoće ima pozitivan učinak na vid i razvoj djeteta. Nadalje,  pokazalo se da adekvatan unos esencijalne Omega-3 masne kiseline smanjuje rizik od preranog poroda prije 34 tjedna. Postoje dokazi da je mala vjerojatnost da će  povećani unos omega -3 masnih kiselina utjecati na razvoj alergije kod djece. Osim toga, upotreba DHA smanjuje rizik od preeklampsije (stanje tijekom trudnoće koje karakterizira povišeni krvni tlak, povećano izlučivanje proteina urina i zadržavanje tekućine) za majku i djetetova porođajna težina je veća. Nedostatak DHA ili Omega-3 također se povezuje i u kontekstu postnatalne depresije.